21 October 2009

Tip menulis eBook bahagian 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Apa khabar anda semua? Di harap dalam keadaan baik hendaknya. Ramai yang bertanya saya “Dik macam mana yer nak menulis ebook?”, “Dik susah ker nak tulis ebook?”, “Dik kalau abang/kakak buat ebook tentang ini ada orang nak baca tak?”, “Dik akak ada idea tapi tak tau nak tulis macam mana ebook ni”, dan pelabagai jenis Dik lagi

Intro: Baiklah saya ingin tegaskan di sini bahawa semua layak menulis ebook! Ya.. menulis ebook tak kira umur, tak kira rupa paras, tak kira populariti , tak kira bangsa dan semua tak kira. Yang penting kita nak ke tak nak.

Saya pernah berforum dengan sesorang yang mengatakan beliau ni tak de bakatlah hendak menulis ebook, namun sangat-sangat berminat untuk menulis ebook. Hoh! Saya nak tanya anda semua, anda ingat saya ni berbakat sangat ker? Hehe saya pun takde bakat kalau anda baca ebook pertama saya rasa kaku jer.

Di Antara Tip-tip Menulis eBook:
1) Cari Tema Ebook
Baikalah perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah anda perlu mencari tema ebook anda. Apa yang aku nak tulis dalam ebook? Apakah yang aku hendak sampaikan kepada pembaca? Itulah tema dia barulah senang anda hendak karangkan ebook berdasarkan tema-tema yang anda pilih. Contohnya anda ingin menulis tentang tema buat duit so setkan dalam minda anda “aku nak buat ebook tentang cara buat duit“. Cam ner kak Lynn dah cari tema?
2) Buat Rangka
Oh… ramai yang lupa step ini kerana ramai yang beranggapan rangka diperlukan apabila hendak menulis karangan untuk BM kertas 1 dalam PMR ataupun SPM. Akibatnya ramai yang hanya menulis ebook setakat muka surat 3 terus habis idea lol So, anda kena rangka dahulu ebook anda berdasarkan tema yang anda pilih. Oh di sinilah segala-galanya dan semasa menulis rangka ini anda tak boleh duduk setempat dan memikirkan isi ebook tetapi ambil alternatif sentiasa ada kertas dan pen di tangan anda. So time anda dok jalan-jalan ke, tengok TV ke dan sebagainya jika ada isi anda terus jer catat ) Mudah bukan?
3) Jaga Gaya Penulisan Anda
Baiklah bab ini juga penting kerana gaya penulisanlah yang membuatkan pembaca ingin terus membaca atau tidak ebook anda. So, yang paling penting sentiasa gunakan bahasa termudah, ayat tidak tergantung dan jangan meleret. Oh, saya pernah baca ebook yang meleret-leret. Nak hurai 1 isi namun huraianya sampai 3 muka surat, hasilnya saya hanya baca setakat mukasurat 3 Setiap orang berbeza gaya penulisannya namun apa yang saya ingin tekankan di sini be yourself! Anda boleh nak tiru gaya penulisan orang lain, tapi awas anda mesti tiru yang betul-betul pakar seperti gaya penulisan penulis buku motivasi mat salleh, oh begitu teruja inginku mengetahui isi seterusnya bila membaca buku motivasi mereka. Kenapa? Kerana gaya penulisan mereka yang santai.
4) Jangan Menulis Ebook di Waktu Anda Sibuk
Anda dinasihatkan dan disarankan supaya tidak menulis ebook diwaktu anda sibuk. Ini supaya dapat mengelakkan pelbagai masalah. Contohnya bila anda menulis ebook di waktu sibuk sudah tentu anda tidak boleh concentrate dan nak cepat. So, hasilnya ebook anda mungkin tidak menarik kerana isi tidak diolah dengan baik. Jadi waktu paling sesuai nak tulis ebook adalah di pagi hari. Erk namun setiap orang berbeza bukan? hehe dan ada juga yang mengatakan “nak cari masa tak sibuk tu lah susah“. Hehe jangan jadikanya alasan dan analogi paling mudah ialah macam kita makan, bilakah waktu paling best? Tentulah waktu lapar bukan? So, begitulah dalam menulis ebook kerana ebook yang baik akan terhasil bila isi diolah dengan baik. Isi diolah dengan baik kerana anda menulis dengan selesa dan tidak terkejar-kejar dengan masa.
5) Setiap Isi Sertakan Contoh
Ini merupakan perkara paling wajib supaya pembaca dapat memahami dengan lebih jelas apakah isi yang kita hendak sampaikan terutamanya dalam term-term IT yang merupakan perkara baru dalam vocab kita. Sebagai contoh orang akan tertanya-tanya apakah CTR? Apakah page impression? So, anda perlu sertakan contoh bagi menjawab terus persoalan pembaca ebook anda. Bersambung..

Kredit khas:
Penulis artikel ini iaitu saudara Adly Mukhtar aka Labanon. Seorang Internet Marketer yang berbakat besar. Beliau kini berusia 19 tahun, semasa berusia 17 tahun beliau sudah berjaya mencapai pendapatan sehingga Rm10 ribu daripada internet. Kesemua strategi dan teknik ajaib itu beliau kongsikan di dalam eBook beliau iaitu eBook Rahsia 10k.

No comments:

Post a Comment