09 April 2010

Benjy Cabar Pihak Polis!

Pelakon Khaeryll Benjamin Ibrahim atau Benjy semalam memfailkan permohonan writ habeas corpus bagi mencabar penahanan semulanya mengikut Seksyen 3 Akta Dadah Berbahaya (Langkah-Langkah Pencegahan Khas) 1985.

Melalui notis usul dan afidavit yang diikrarkan dalam permohonan itu, Benjy menamakan Ketua Polis Negara, Menteri Dalam Negeri dan Kerajaan Malaysia sebagai responden.

Benjy, 31, memohon perisytiharan penahanannya mengikut akta itu pada 25 Mac lalu tidak sah, salah dan berniat jahat. Sehubungan itu, pelakon berkenaan memohon perintah mahkamah supaya dia dibebaskan dengan serta-merta dan tidak ditahan semula.

Benjy ditahan semula tidak sampai dua jam selepas dibenarkan diikat jamin oleh Mahkamah Majistret di sini pada 25 Mac lalu selepas mengaku tidak bersalah atas tuduhan memiliki dadah methamphetamine seberat 0.24 gram.

Dia ditahan oleh dua anggota polis pada jam 2.50 petang sejurus ibunya membayar ikat jamin RM2,000 di bahagian luar pejabat kaunter pembayaran jamin, Kompleks Mahkamah Jalan Duta..
Sumber - Berita Harian (2010/04/09)

No comments:

Post a Comment