16 January 2013

Sharifah Zohra Jabeen Dibuang Daripada KIMMA

Listen.. Listen.. Listen.. Siapa Sharifah Zohra Jabeen?

Sharifah Zohra Jabeen yang menjadi carian teringgi di Internet dalam minggu ini disahkan telah dibuang parti oleh Presiden KIMMA iaitu Senator Datuk Syed Ibrahim Kader. Speaker kontroversi Sharifah Zohra Jabeen kini hanya menjadi bekas Ketua Wanita KIMMA (Malaysian Indian Muslim Congress). Menurut presiden KIMMA lagi, beliau (Sharifah Zohra Jabeen) memang mempunyai perangai yang 'sukar dikawal'.

KIMMA menerima banyak panggilan berhubung insiden Sharifah Zohra Jabeen menghalang seorang mahasiswi UUM iaitu KS Bawani daripada menghabiskan hujah beliau dalam satu forum dialog yang diadakan di UUM pada penghujung tahun lalu. Ini kerana KS Bawani membangkitkan soal BERSIH dan pendidikan percuma.

Dalam insiden tersebut yang turut dihadiri seramai lebih kurang 2 300 hadirin yang sebahagian besar daripada mahasiswi UUM sendiri, Sharifah Zohra Jabeen dengan lantang menempelak when this is our programme, we allow you to speak” dan “when I speak, you listen”. Itu diucapkannya setelah merampas pembesar suara daripada KS Bawani.

"Jadi, saya dengan ini mengesahkan bahawa dia bukan lagi ahli KIMMA. Apa sahaja yang dilakukan atau diungkapkannya sama sekali tidak mencermiankan pendirian kami", tambah Senator Datuk Syed Ibrahim Kader. Bagaimanapun, Senator Datuk Syed Ibrahim Kader tidak menyatakan secara jelas sama ada Sharifah Zohra Jabeen dibuang atau meletakkan jawatan daripada parti itu. Senator Datuk Syed Ibrahim Kader mengakui kelantangan suara dan sikap agresif Sharifah Zohra Jabeen dan beliau pernah menerima beberapa aduan negatif berkenaan beliau.

Forum bertajuk “Seiringkah mahasiswa dan politik?” tersebut telah diadakan di UUM (Kedah) pada 8 Disember 2012 yang lalu namun telah mengemparkan masyarakat selepas video sepanjang 20 minit yang dimuatnaik ke Youtube menarik perhatian ramai dan merebak dengan pantas melalui Facebook, Twitter dan forum-forum online universiti. Video tersebut dimulakan dengan para mahasiswa melafazkan ikrar dalam bahasa Melayu dan bagaimana salah seorang mahasiswa UUM KS Bawani mengutarakan isu berkenaan BERSIH dan kenapa Malaysia tidak berupaya menyediakan pendidikan percuma kepada rakyat seperti beberapa negara lain.

Kemudian, ahli panel Sharifah Zohra Jabeen mengganggu ketika KS Bawani belum siap menghabiskan fakta dan hujah-hujah beliau sambil berkata 'Listen!' sebanyak 10 atau 11 kali di samping menjauhkan pembesar suara daripada KS Bawani untuk menghalangnya daripada meneruskan hujahnya.

“Number one, when this is our programme, we allow you to speak,” Sharifah Zohra Jabeen menyatakan, kemudian menambah, “Number two, when I speak, you listen.” Antara lain, Sharifah Zohra Jabeen mengatakan kepada KS Bawani, “if you equate Malaysia to other countries, what are you doing in Malaysia? Go to Cuba, go to Argentina, go to Libya, go everywhere. Because all the students in this hall are happy with whatever the government does for them,”. Sharifah Zohra Jabeen juga mengatakan bahawa Bawani hanya “a very least of pendidikan”.

Berikutan video kontroversi ini, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah dan Khairy Jamaluddin turut mempertahankan KS Bawani dan perlakuan yang telah dilakukan terhadapnya. Dalam akaun Twitter masing-masing. kedua mereka mengatakan bahawa tindakan dan perkataan Sharifah Zohra Jabeen tidak ada kaitan sama sekali dengan Barisan Nasional.


------------

Kepada pembaca yang belum menonton video kontroversi KS Bawani VS Sharifah Zohra Jabeen, anda boleh menontonnya di bawah dan nilai sendiri menggunakan akal fikiran yang sihat.

No comments:

Post a Comment